– Som samferdselsminister har jeg det øverste ansvaret for jernbanen i Norge. La det ikke være noe tvil om at det ikke er et ansvar jeg tar noe lett på.
Slik innledet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) «Jernbanetalen» mandag.
Både 2024 og starten på 2025 har vært preget av hyppige problemer og avbrudd i togtilbudet flere steder i landet. Noen hendelser oppstår etter teknisk feil, andre på grunn av dårlig vær, eller ulykker. Årets mest omfattende avbrudd i togtrafikken skjedde i romjulen.
60.000 reisende ble rammet da alle tog i Norge sto stille 1. juledag.
– Jeg var ambisiøs da jeg sto her i fjor og sa at flere tog skulle være i rute. Slik gikk det dessverre ikke. Vi skal likevel være ambisiøse fremover, og det er min jobb å få togene til å gå på tid, og i rute, sier Nygård.
Samferdselsministeren sier videre at han har klare forventninger til Bane NOR, og de andre aktørene om forbedringer i tilbudet.
– Første juledag sto togene over hele landet i nesten et halvt døgn. Jeg forstår at mange lurer på hvordan en enkelt feil kan få så store konsekvenser. Når uforutsette hendelser oppstår, og denne typen ting skjer, er det sånn sett det samme hvem som får skylden. Oppfatningen i befolkningen er at jernbanen ikke fungerer. Vi må bruke hver eneste dag neste år på å motbevise den oppfatningen, sier Nygård.
Les også: Portrett med Odd Nerdrum: – Hvorfor slo far så fælt? (+)
Teknologisk kompleks
Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen kunne i etterkant av hendelsen opplyse om at grunnen til togstansen skyldtes en feil i en boks som gjorde at kommunikasjonen mellom togledelse og togene falt ut.
– Det er en alvorlig situasjon når togtrafikken stopper, men det er en påminnelse om vårt teknologisk komplekse samfunn – der systemer kan falle ut, kommenterte Eriksen til NTB tidlig i januar.
Jernbanetilsynet varsler grundig tilsyn av både hvordan Bane NOR og de andre aktørene håndterte feilen, som endte i full togstans i hele landet i 13 timer 1. juledag.
Les også: Derfor forlater de Arbeiderpartiet (+)
9 av 10 skal være i rute
Målet til samferdselsministeren, Bane NOR og de andre aktørene som drifter togtrafikken i landet er at punktligheten på trafikken skal opp på 90 prosent. Fasiten for 2024 er et godt stykke unna dette målet. Punktligheten endte på rundt 86 prosent, ifølge Bane NOR.
Ifølge en utregning VG har gjort for andelen persontog i Norge rammet av forsinkelser og innstillinger, er tallene i 2024 de dårligste på 11 år. Oversikten deres viser at hvert tredje tog ikke var i rute i fjor.
Allerede i mai 2024 karakteriserte Riksrevisjonen styresmaktene sitt arbeid med å redusere forsinkelser og innstillinger på jernbanen som «kritikkverdig».
– Det blir stadig flere forsinkelser og innstillinger på jernbanen. Hovedårsaken er feil i infrastrukturen. De som bruker jernbanen, sitter igjen med et dårligere togtilbud, skriver Riksrevisjonen.
Les også: Disse artistene vil prege norsk musikk i 2025 (+)
– Vil ta tid
– Om tre fire år får vi nye tog på plass, og et nytt signalsystem vil også være på plass om noen år. Vi har fått ekstra bevilgninger, men det er ikke det samme som at jobben er gjort. Jeg ser at vi vil ha et mer stabilt togtilbud i løpet av fem års tid, sier administrerende direktør i Bane NOR, Thor Gjermund Eriksen til Dagsavisen.
I en kommentar til Jernbanetalen, sier Bane NOR-direktøren at det også er positive nyheter for utviklingen i togtilbudet.
– Det er et faktum at aldri før så har flere tatt tog i Norge. Det har heller aldri gått så mange avganger. I fjor var det 460.000 avganger. Det er 15 prosent økning på to år. Målene er ikke nådd, men det har heller ikke gått så mange tog i rute som nå, sier Eriksen.
Han peker på at det ikke kan forventes en bedring i punktlighet til tross for at man vil se en økning i avganger i 2025.
– Vi har 90 prosent enkeltspor, og mer trafikk enn noen gang. Det har vært et manglende vedlikehold gjennom mange tiår, som vekslende regjeringer må ta ansvar for. Akkurat nå så gjøres det mange grep. Det tar likevel noen år før dette begynner å virke, sier Eriksen.
Bane NOR-direktøren peker på det akutte behovet for oppgradering av de mest trafikkerte toglinjene.
– På de to mest trafikkerte linjene i Norge, L1 og L2, går de samme togene som jeg tok da jeg gikk på skolen, og jeg er snart 60 år. De vet vi får problemer om vinteren. Og de togene som går der nå har vi bare et år til eller to.
Eriksen ber om arbeidsro for å nå forbedringsmålene, og sikre at det ikke blir ytterligere forsinkelser og avbrudd i togtilbudet.
– Det er Bane NORs oppgave å få togene til å gå, men da må vi få arbeidsro. Vi skal følge opp vedlikehold, forbedre driften i Bane NOR, og sørge for at det ikke blir ytterligere forsinkelser på nye togleveranser, sier Eriksen.
Les også: Se og Hør-redaktør: – Det er synd med Märtha og Durek (+)
Er ikke fornøyd
Jernbanedirektør Knut Sletta innrømmer at punktligheten til norsk jernbane er for langt unna målet.
– Alle kundeundersøkelser viser at et pålitelig og punktlig togtilbud er viktig for at folk vil bruke jernbanen. Vi tar punktlighetsmålet på det høyeste alvor, og er ikke fornøyde med der vi er nå. Det norske jernbanenettet er sårbart for feil og forsinkelser som forplanter seg. Vi må derfor hele tiden finne en god balanse for kapasitetsutnyttelse, sier Sletta i sine replikker til Jernbanetalen.
Sletta understreker at det kan ta lang tid før store investeringer i jernbanen gir mer effektiv drift av togtilbudet. Derfor vil han arbeide for å finne løsninger som kan gi bedring raskt.
– Det kan ta flere år før vi ser effekten av store investeringer. Derfor er det viktig at vi snur alle steiner for å se effekten av tiltak på kort sikt, sier Sletta.
Les også: Dette får etterlatte av din pensjon da du dør (+)